معرفی واحد ترجمان دانش

1401/7/24 0:0

معرفی واحد:

سالانه بودجه قابل توجهی در کشور صرف پژوهش می‌شود ولی درصد اندکی از نتایج این پژوهش‌ها به اطلاع مخاطبین آن‌ها می‌رسد و از این میان نیز درصد کمی توسط سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله فعالیت‌هایی که موجب بهبود بهره‌گیری از دانش حاصل از پژوهش و به تبع آن جلوگیری از هدررفت هزینه می‌شود، ترجمان دانش است. موسسه تحقیقات سلامت کانادا ترجمان دانش را "فرآیند تولید، انتشار، تبادل و کاربرد کاملاً اخلاقی دانش، در نظام پیچیده تعاملات بین محققین و مصرف‌کنندگان، برای تسریع در کسب منافع حاصل از تحقیق یعنی ارتقای سطح سلامت جامعه، خدمات و پیامدهای مؤثرتر سلامت و تقویت نظام مراقبت سلامتی" تعریف نموده است. فرآیند ترجمان دانش کلیه فعالیت‌ها از زمان شکل‌گیری سوال پژوهش تا کاربرد نتایج پژوهش و ایجاد تغییر را دربر می‌گیرد. به‌منظور تسهیل فرآیند ترجمان دانش در دانشگاه و حرکت به سمت پژوهش مسأله محور و تقاضا محور، ایجاد گروهی تحت عنوان "کمیته ترجمان، تبادل و تجاری‌سازی دانش" ضروری به‌نظر می‌رسد. در این راستا کمیته ترجمان دانش در مرداد ماه 1401 با هدف تسهیل و تسریع انجام طرح‌های تحقیقاتی مبتنی بر ترجمان دانش و فرآیند انتقال نتایج طرح‌های تحقیقاتی به مخاطبین و ذینفعان، در جهت بهبود وضعیت سلامت مردم و ارتقای خدمات و محصولات بهداشتی درمانی تشکیل شد.

ماموریت:

ماموریت این گروه به‌کارگیری فرآیند ترجمان، تبادل و تجاری‌سازی دانش در راستای کمک به گروه‌های مختلف مخاطبان و ذینفعان طرح‌های تحقیقاتی حوزه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه اعّم از ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی درمانی، بیماران، مدیران و سیاست‌گذاران به‌منظور استفاده از شواهد معتبر پژوهشی در تصمیم‌گیری‌های حوزه سلامت است.
چشم انداز:
چشم انداز ما تبدیل شدن به دانشگاهی است که با به‌کارگیری فرآیند ترجمان دانش می‌تواند به نحو مناسبی به شناسایی نیازهای جامعه مخاطب خود پرداخته و از طریق انجام پژوهش‌های کاربردی پاسخگوی این نیازها باشد.

فعالیت‌ها و مسئولیت‌ها:
1.    تدوین راهنماها و دستورالعمل‌هایی برای استقرار فرآیند ترجمان دانش در دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی
2.    ارزیابی دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی از نظر به‌کارگیری فرآیند ترجمان دانش در طرح‌های تحقیقاتی
3.    اعلام نظر در مورد طرح‌های ترجمان دانش ارائه شده در سامانه پژوهشیار
4.    برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهایی در مورد فعالیت‌های ترجمان دانش
5.     برگزاری جلسات کارگزاری دانش برای برقراری ارتباط بین پژوهشگران و ذینفعان طرح‌های تحقیقاتی
6.    معرفی طرح‌های منتخب ترجمان دانش برای تقدیر در جشنواره‌های دانشگاهی
7.    انتشار نتایج طرح‌های تحقیقاتی از طریق پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور

 

 کارشناسان ترجمان دانش:

 

خدیجه شبانکاره

مدرک تحصیلی: دکتری

رشته تحصیلی: 

کتایداری و اطلاع‌رسانی پزشکی
ایمیل: shabankareh18@gmail.com

شماره تماس:07733450069

 

ملکی رضایی 

مدرک تحصیلی:کارشناسی ارشد

رشته تحصیلی: 

کتایداری و اطلاع‌رسانی پزشکی
ایمیل:molkeyrezae1361@gmail.com

شماره تماس:07733450069



تاریخ بروز رسانی:   14 آذر 1402

تعداد بازدید:   ۴

 


چاپ
< >